Dilema Ibu Mengajar Anak Kecil.





Beberapa kali sy ditanya oleh rakan seperjuangan yang mana mereka dalam proses mengajar anak mereka huruf2 hijaiyyah

mereka buntu. anak tidak menunjukkan sebarang respon apabila flash card ditayangkan

rata-rata umur anak mereka dalam lingkungan 1 tahun setengah ke 2 tahun

senang sahaja jawapan pada soalan ni

setiap anak perkembangan bahasa mereka berlainan

ada yang bertutur awal..

ada yang bertutur pelat..

semua ni bergantung pada pelbagai faktor..

ibu-ibu yang mengajar biasanya berharap setiap kali anak mereka di soal akan mampu menjawab huruf hijaiyyah yang ditayang

ramai ibu yang demotivated/tak bersemangat lepas anak tidak menunjukkan respon seperti yang diharapkan

nasihat saya satu sahaja..

terus tayangkan flash card..

anak biasa buat2 tak endah tapi hakikatnya mereka sedang serap semua ilmu yang kita beri

soalan kedua yang agak femes juga ditanya ialah macam mana nak tahu anak dah kenal ke belum huruf?

iye lah..

anak bercakap pun belum jelas..ni nak sebut huruf2 hijaiyyah pula

saya cadangkan buat permainan aktif untuk uji kemampuan anak

jika kita rujuk pada milestone/carta perkembangan bahasa bayi yang berumur dalam 2 tahun..

mereka sudah mampu untuk ikut simple command/arahan

jadi dah boleh la main game hijaiyyah dengan anak2

saya sering buat begini



susun kad panjang2..kemudian saya akan arahkan anak buat begini..

saya: "ok adik..give me five dekat huruf yaa!"

anak: ....(cepat2 pukul huruf yaa)

saya: adik..mak nak huruf taa..tolong ambilkan..?

anak:...( ambil huruf taa..bagi kat saya)

kesimpulannya mereka sudah ada kefahaman pada arahan2 yang mudah..

kita boleh uji tahap kemampuan mereka..

huruf mana yang mereka sudah kenal..

tak perlu tunggu jawapan keluar dari bibir anak..

ibu2 perlu kreatifkan gaya mengajar..




Kredit: Facebook Anakku Al Hafiz


Untuk membeli Kad Imbas Al Furqan. Klik sini Koleksi Kad Imbas

Comments

Jom Sambung Baca Post Yang Ini Pula

Doa Anak Cerdik Genius Luar Biasa

Aktiviti Eksperimen Gunung Berapi Bersama Anak

Teknik Utama Anak Pandai Mengaji